„Kroniki Saltamontes” na Konferencji Nauczycieli Polonistów i Bibliotekarzy
23 marca 2019 roku „Kroniki Saltamontes” Moniki Marin zostały zaprezentowane na Ogólnopolskiej Konferencji Nauczycieli Polonistów i Bibliotekarzy w Otwocku, organizowanej przez Zarząd Główny SNaP.
Książce wystąpienie poświęciła polonistka ze Szczecina, Wiesława Penc – Chmiel, podkreślając, w czym tkwi wartość całej trylogii „Kronik Saltamontes”, ze względu na współczesny bliski i zrozumiały ale jednocześnie wysokiej klasy język, poruszanie aktualnych problemów Europy a także świata i pokazywanie pozytywnych postaw ludzi o autentycznym otwartym wnętrzu oraz wielkim sercu, życzliwej osobowości wrażliwej na los innych, a szczególnie bezbronnych, pozostawionych samym sobie i wystawionych na okrucieństwo dzieci.
Twórczość Moniki Marin pokazuje jak człowiek może być zwyczajnie dobry i ludzki nie tylko przez szumne akcje dobroczynne i charytatywne (które też maja swoją wartość), ale przede wszystkim w swoich mikrospołecznych działaniach tu i teraz opartych na wzruszających odruchach serca i prawidłowych rodzinnych relacjach budujących autentyczne więzi miedzy ludźmi, fizyczne i duchowe umiejętne podanie ręki drugiemu konkretnemu człowiekowi.
W wystąpieniu został również umiejętnie podkreślony uniwersalizm lektury, w której każde pokolenie od lat dziesięciu do stu i więcej znajdzie właściwą i poszukiwaną dla siebie receptę życiową ze względu na różne sytuacje egzystencjalne jej bohaterów i pokazane sposoby radzenia sobie z nimi.
Argumenty prelegentki zostały potwierdzone cytatami z treści dzieła, które nie tylko wzruszyły słuchaczy, ale także pokazały, co zostało docenione potem w kuluarach, jak jest wielkie zapotrzebowanie w szkolnych bibliotekach (i nie tylko) na książki pokazujące prawdziwe uniwersalne wartości i nie epatujące ze swoich kart złem i cierpieniem, pomimo pokazywania tegoż, czego się nie da uniknąć.
To świadczy o wielkim potencjale dydaktycznym, który tkwi w zaprezentowanej pozycji i który został dostrzeżony i doceniony wśród uczestników konferencji i o czym świadczą późniejsze rozmowy z prelegentką.
Nauczyciele podkreślili w rozmowach, że brakuje nam właśnie takich książek, które pokazują wartości, budują wiarę w człowieka takim jakim jest, w dobro i w tym tkwi też terapeutyczna wartość lektury, którą można wykorzystać nie tylko na lekcjach języka polskiego, między innymi do wszelkich przewidzianych podstawą programową ćwiczeń w budowaniu różnych form wypowiedzi i ćwiczeń retorycznych, ale także do wielu zajęć terapeutycznych, które tak są potrzebne w naszych szkołach.